Vanliga frågor om att låna pengar hos oss

Det finns mycket att tänka på när man ska låna och många frågor kanske dyker upp. Har du aldrig lånat hos oss tidigare, eller är du nyfiken och vill veta mer om hur det går till? Här har vi samlat många av våra vanligaste frågor vi får från kunder. Hittar du inte svaret på just din fråga är du välkommen att kontakta oss.

 

vanliga fragor

Hur mycket får jag låna?

Meddelandelån erbjuder lånesummor från 4000 kr till 30000 kr.

 

Under hur lång tid får jag låna?

Lånetiden bestämmer du själv och är beroende på hur mycket pengar du vill låna. Vi har lån som sträcker sig från 30 dagar till 90 dagar och 1 år till 3 år.

 

Kostar det något att ansöka om ett smslån?

Det är helt kostnadsfritt att ansöka om lån hos oss om du gör det via hemsidan.

 

Hur och när kan jag ansöka om lån?

Du kan ansöka via vår webbsida när som helst. Vår kundtjänst behandlar låneansökningar vardagar mellan 08:30-17:00.

 

Kan jag låna även om jag har lån hos ett annat företag?

Det varierar från fall till fall. Ifall du har en sund ekonomi och har visat att du klarar av att återbetala flera lån samtidigt, låter vi dig låna hos oss och en annan långivare samtidigt. Tänk på att inte låna mer än av du behöver och kom ihåg att alla lån måste alltid betalas tillbaka!

 

Behöver jag någon säkerhet eller pant för lånet?

Nej, våra lån är så kallade blancolån alltså lån utan säkerhet.

 

När får jag pengarna på kontot?

Vi har direkt utbetalning under kundtjänstens öppettider till Nordea och Handelsbanken. Det tar ca 1-2 dagar innan pengarna syns på kontot ifall du använder en annan bank.

 

Vad är en PIN-kod och hur fungerar den?

PIN-kod är en fyrsiffrig kod som du kan använda tillsammans med DITT personnummer för att ansöka om lån hos Meddelandelån. Om du är en ny kund hos oss får du en PIN-kod efter att du identifierat dig via e-legitimation. Vi rekommenderar varmt att du sparar din PIN-kod för framtida identifiering vid ansökan om lån eftersom då behöver vi inte identifiera dig om vilket gör låneprocessen snabbare. Kom ihåg att PIN-kod är personlig och måste förvaras noggrant.

Ifall du har glömt din PIN-kod kan du beställa en ny kod här. Du kommer att få en ny PIN-kod i din mobil. Förutsättning är att din mobilnummer samt personnummer stämmer överens med senaste registrerat mobilnummer hos Meddelandelån.

 

Identifiering med Bank ID lyckas inte, vad ska jag göra?

Om du landar på sidan generellt fel då du identifierat dig med Bank ID, prova följande:

  • Byt webbläsare. Om du t.ex. använt Chrome, prova med Firefox, Safari eller Internet explorer.
  • Om du gjort ansökan med mobil, prova dator, och vice versa.
  • Kontakta din bank. Banker gör ibland uppdateringar i sina tekniska kopplingar, som vi inte kan påverka. Då gäller det att vänta och prova senare igen.

 

Kan jag betala mitt lån före utsatt förfallodag?

Ja, självklart kan du betala ditt lån när som helst under lånetiden.

 

Kan jag förlänga mitt lån?

Ja, du kan förlänga dina fakturor. Du kan förlänga fakturorna för lånen från 4000 kr upp till 10 000 kr med 30 dagar emot en förlängningsavgift via dina egna sidor. Kom ihåg att förlängning är endast möjligt en gång/faktura och måste göras innan förfallodatumet.

 

 

När registreras min inbetalning?

Det tar normalt 2-3 bankdagar att din inbetalning registreras hos oss. Vi skickar dig ett SMS som bekräftelse då vi mottagit din inbetalning.

 

Hittade du inte svaret till din fråga?

Kontakta vår kundtjänst!

Lätt att ansöka. Gick snabbt att få pengarna utbetalda på kontot.

Anna-Leena

Snabb och bra handläggning!

Per

Rekommenderas. Snabb handläggning och snabb utbetalning. Seriöst.

Eva

Jag tycker det fungerar jättebra. Det är enkelt och det går snabbt.

Bengt

Kan vi hjälpa dig med något?

Kontakta vår kundtjänst ifall du behöver hjälp med någonting.

Kundtjänsts telefontider 09:00 - 12:00
kundtjanst@meddelandelan.se 08-446 82 822